Cristian China-Birta a fost invitatul meu în rubrica Amintiri Gustoase, din podcastul Cronicari Digitali. Dacă am prins un expert în tot ce înseamnă online, am profitat de ocazie ca să înțelegem cum lucrează social media pentru branduri, ce face bine și ce face rău un influencer și ce ne facem cu tot hate speech-ul din online, mai ales dacă suntem în HORECA.
Cristian China-Birta, în podcastul Cronicari Digitali:
„Lumea mereu zice «Uite ce a făcut influencerul ăla!». Așa se vede din exterior, dar eu am văzut multe întâmplări de genul ăsta pe care le-am trăit și eu de vreo două-trei ori în viața mea. Tu nu reacționezi ca influencer, tu reacționezi ca om, nu că e o scuză, e o explicație. Faptul că ai un milion de oameni care te urmăresc, ar trebui să fie ca un fel de frână, de capac pe izbucnirile tale omenești, să te gândești că ai o responsabilitate foarte foarte mare și că poți lovi rău un brand când tu reacționezi ca om.
Doar că, asta o să se întâmple la un moment dat. Cel mai grav nu e că influencerul reacționează, pentru că dacă te-ai uitat, de cele mai multe ori, influencerul întâi dă feedback brandului și se enervează cumplit în momentul în care brandul reacționează foarte nașpa. Astea sunt cele mai mari crize. Că v-am zis eu că nu mi-a venit aia sau ailaltă, se întâmplă, dar când brandul reacționează urât față de mine, mă enervează cumplit. Aici e foarte ușor să acuzi un influencer, dar tu ca brand ce faci?”
„La un influencer e vorba tot timpul de relația pe care o stabilește cu comunitatea lui de fani. Acolo sunt oameni în comunitatea lui care, fără să fie obligați de nimeni, ascultă de omul respectiv. Asta e tăria unui influencer, doar că el nu se poate juca cu relația asta. Și atunci, dacă a văzut că în comunitatea lui lumea cere, asta face. Nu neapărat pentru că e plătit, din contră pentru că ascultă cererile comunitații. Un restaurant care face reclamă, de ce s-ar duce la un influencer care nu a recomandat niciodată niciun restaurant? Nu se duce. Orice restaurant caută influenceri pe food, pentru că ei sunt cei care au mâncat în crâșme și știu cum să se uite la un restaurant.”
Cum manageriem hate speech-ul
„Asta ține de community management, să gestionezi reacțiile din social media și ce spune lumea acolo. Recenziile, review-urile, astea e o decizie strategică de management pe care trebuie să o iei și în social media.
Mulți din HORECA văd social media ca pe ceva acolo. Dacă tu vezi social media ca pe ceva acolo, social media o să te vadă fix la fel – ca pe ceva acolo. Ideea cu social media e în felul următor, e greu să înțeleagă brandurile lucrul ăsta, dar în social media te adresezi unor oameni care consideră social media ca pe ceva al lor, personal. Decizie strategică de management înseamnă social media. E un canal bun pentru noi din care vrem să obținem beneficii, deci trebuie să-l bugetăm, trebuie să alocăm resurse și să venim cu obiective.”
Podcastul Cronicari Digitali, produs de Zaga Brand și Asociația Humart (Human Made Art), vine cu episoade noi în fiecare joi și vineri pe toate platformele de streaming audio și pe www.cronicaridigitali.ro.
Podcastul Cronicari Digitali este susținut de Raiffeisen Bank România și de Electrolux România. Partenerii proiectului sunt convinși că, prin accesul la educație, cultură și tehnologie, putem deveni cea mai bună versiune a noastră.